Zelí je ideální strava nejen na zimu

FiftyFifty, společenský magazín.
Zelí je ideální strava nejen na zimu na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Zelí je ideální strava nejen na zimu

FiftyFifty
Share

Zelí je ideální strava nejen na zimu

seriál :: Bylinky v akci

..taková obyčejná hlávka zelí.. na první pohled nic zvláštního, že.. opravdu?.. raději se podívejme pořádně..

Původní domovinou zelí je nejspíš Evropa, v některých přímořských částech našeho kontinentu můžeme stále ještě nalézt plané předky této již po celém světě rozšířené zeleniny.
V našich luzích a hájích je zelí neodmyslitelnou součástí domácí tradiční kuchyně, dříve však hrálo ještě významnější roli, bylo jednou z hlavních potravin, a to po celý rok. V dobách, kdy si lidé nemohli koupit ani jinak obstarat čerstvé ovoce a zeleninu, především v zimních měsících, patřilo právě zelí mezi hlavní zdroje vitaminů. Má totiž jednu úžasnou vlastnost - při skladování ve správných podmínkách vydrží téměř bez újmy celé dlouhé měsíce. Hlavně v našich podhorských oblastech s tuhou a dlouhou zimou se každý rok nakládalo mnoho kilogramů zelí na každého člena rodiny, lidé si tak zajišťovali pravidelný přísun důležitých, a v tehdejší běžné potravě chybějících, látek na celé těžké zimní období.

Vitaminy, minerály a jiné přínosné látky obsažené v zelí
Zelí je bezesporu důležitým zdrojem vitaminu C. Ten hraje významnou roli pro zachování naší imunity. I když naši předkové nejspíš neměli potuchy o nějakém vitaminu C, věděli, že pokud budou jíst dostatek zelí, budou zdravější a odolnější vůči nemocem.
Dalšími vysoce zastoupenými vitaminy v této zelenině jsou vitamin Avitaminy skupiny B, a to v ideálním poměru, zelí je tedy zdrojem tzv. B-komplexu. Bohatě zastoupené jsou i mnohé minerály, především železo, zinek, selen, draslík, sodíkmangan. Zelí obsahuje spoustu vlákniny, bílkovin, aminokyselinglukózy. Kombinací všech těchto pro tělo nepostradatelných a prospěšných látek se tak stává více než jen pochoutkou na našem talíři, je to obdivuhodný, i když na první pohled nenápadný ochránce našeho zdraví.

Zelí jako balzám na naše zažívací ústrojí
O zelí se říká, že 'čistí střeva' a to je stará pravda. Má schopnost na sebe navázat jedovaté látky - těžké kovy - usazené v našem trávícím traktu, především ve střevech, a následně je odvést z těla ven. Zároveň ochraňuje střevní sliznice a podílí se na udržení zdravé střevní flóry, mikroorganismů, které se starají o správné trávení a vylučování. Zelí je známé i jako bojovník proti zácpě, a to především díky vysokému obsahu vlákniny, je tedy více než vhodné jakou součást léčby neduhů jako jsou hemoroidy a chronická ochablost střev.
Lidoví léčitelé doporučují konzumaci zelí a užívání zelné šťávy lidem trpícím vředy žaludku a dvanácterníku. Obsažené látky totiž dokáží urychlit proces hojení a zacelování postižených sliznic.

Další významné účinky zelí na náš organismus
Jak jsme se již zmínili výše, zelí je účinným stimulantem imunity, jeho pravidelná konzumace zvyšuje obranyschopnost našeho těla a pomáhá udržovat správnou funkci orgánů.
Méně známý je fakt, že zelí svým vysokým obsahem selenu pomáhá snižovat vysoký krevní tlak. Čistí naše tělo od nežádoucích usazenin a přebytečných tuků, tím snižuje hladinu cholesterolu v krvi.
Další nepříliš známý účinek zelí je schopnost uklidnit náš nervový systém, čehož můžeme využít např. při léčbě nespavosti, nervozity a napětí. Hlavně červenému zelí s vysokým obsahem selenu se připisuje blahodárný vliv na naše libido a potenci, plodnost a produkci spermatu. Lidé trpící nedostatečnou funkcí štítné žlázy by měli tuto zeleninu také zařadit do svého jídelníčku, protože jim pomůže s obnovou její správné funkce. A co teprve ti z nás, kteří bojují s nadváhou - zelí nás totiž umí nasytit a zároveň nám dodat množství zdraví prospěšných látek, přitom jeho energetická hodnota je velice nízká (cc 22kcal/100g).

Zelí v kuchyni
I když dnes běžně konzumujeme zelí spíš tepelně upravené (klasika maso-knedlo-zelo, nebo např. výborná česká zelňačka), nejvyšší obsah zdraví prospěšných látek má samozřejmě zelí syrové a kysané. Na jemno nakrájené nebo nastrouhané syrové zelí se výborně hodí do salátů všeho druhu. Pro jeho zjemnění a změknutí můžeme použít jednoduchého triku, syrové zelí nakrájíme, uložíme do uzavíratelné nádoby, přidáme několik lžic olivového oleje, promícháme a nádobu uzavřeme, uložíme do chladu a necháme 2 dny uležet.

..taková obyčejná hlávka zelí.. na první pohled nic zvláštního, že.. a co všechno umí.. byla by věčná škoda, kdybychom ho nechali vytlačit ze svého jídelníčku jinými "exotickými" potravinami, které mu někdy nesahají ani po kotníky..



další články seriálu Bylinky v akci



© 2005 – 2018 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.