Špenát pro zdraví a pro krásu

FiftyFifty, společenský magazín.
Špenát pro zdraví a pro krásu na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Špenát pro zdraví a pro krásu

FiftyFifty
Share

Špenát pro zdraví a pro krásu

seriál :: Bylinky v akci

Chcete mít zdravé kosti? Svaly? Nervy? Mozek? Srdce? Cévy? Zuby? Nehty? Vlasy? Pleť?

Špenát pochází z oblasti Íránu a Afganistánu, kde byl nejspíš vyšlechtěn ze svého planě rostoucího předka. Do Evropy ho pravděpodobně přinesli Španělé a postupem doby získal na velké oblibě, díky své typické chuti a vysoké výživné hodnotě.

Známe několik odrůd špenátu, ve svém použití se však příliš neliší. Lze ho konzumovat jak v syrovém stavu, tak různě tepelně upravený. V každém případě je zeleninou, která by neměla chybět v našem jídelníčku, obsahuje velice cenné látky, množství důležitých vitaminů a minerálů nezbytných pro naše zdraví.

Přehled nejdůležitějších vitaminů a minerálů obsažených ve špenátu
Špenát se vyznačuje vysokým obsahem vitaminu A, resp. karotenoidů (např. betakaroten), které jsou tělem syntetizovány ve vitamin A. Ve špenátu najdeme také vysoké hodnoty vitaminů skupiny Bvitaminu C. Z minerálů je nejvíce zastoupen draslík, hořčík, sodík, vápník, železo, mangan a měď.

Betakaroten a vitamin A
Vysoký obsah karotenoidů, především známého betakarotenu, dělá ze špenátu významného ochránce našeho zdraví. Betakaroten je vysoce funkční antioxidant, chrání naše tělo před volnými radikály a zbavuje ho těžkých kovů, hraje významnou roli např. v prevenci rakoviny a jiných, tzv. civilizačních chorob. Betakaroten také propůjčuje naší kůži "zdravou barvu", chrání nás před negativními účinky slunečního záření a zlepšuje opalování kůže, přispívá k zachování mladého vzhledu a pomáhá v boji proti vráskám.
Vitamin A - retinol, který vzniká syntézou karotenoidů, je známý svou nepostradatelností pro zdraví lidského zraku. Je také účinným ochráncem sliznic v těle, pomáhá při zachování jejich obranyschopnosti vůči virům, způsobujícím např. bronchitidu, rýmu, záněty plic a pod.
Protože vitamin A a jeho stavební jednotky jsou rozpustné v tucích, je třeba konzumovat špenát s přídavkem alespoň malého množství tuku, např. olivového oleje, aby mohlo dojít k jejich efektivnímu vstřebání do těla.

Vitaminy skupiny B
Z vitaminů skupiny B najdeme ve špenátu především biotin (B8), vitamin důležitý pro zdravé vlasy, nehty, kůži a správnou funkci pohybového aparátu.
Dále niacin (B3), vitamin pro zdravý spánek, látkovou výměnu, silné srdce a cévní systém.
Kyselina listová (B9 - acidum folicum) je také bohatě obsažena ve špenátu. Tento vitamin je často doporučován ženám v těhotenství pro zdravý vývoj plodu, ale i pro samotnou plodnost ženy. Je důležitý též pro mentální zdraví, krvetvorbu, zdravý sluch a jako prevence srdečních chorob a mozkových příhod.

Zázračný koktejl minerálů ve špenátu
Výše jsme si uvedli seznam nejdůležitějších minerálních látek, obsažených ve špenátu. Jejich vysoké zastoupení a vzájemný poměr činí špenát nadmíru prospěšnou potravinou. Draslík a vápník jsou nepostradatelné pro zdravé zuby, kosti, nervy a metabolické procesy v lidském organismu. Železo je důležité pro krvetvorbu a okysličování tkání. Hořčík hraje významnou roli jak pro metabolismus látek, tak pro správnou funkci svalů, srdce, mozku, žláz s vnitřní sekrecí a pomáhá udržet "pevné nervy". Měď udržuje dostatečnou hladinu "hormonů blaha" v našem těle, podporuje tvorbu pigmentu, chrání před vypadáváním vlasů a je stěžejní při tvorbě hemoglobinu. Sodík je nutný pro správnou regulaci tělních tekutin, jeho nedostataek může vést k bolestem hlavy a celkové únavě.

Léčivé a zdraví prospěšné účinky špenátu jsou zajištěny právě vysokým obsahem všech výše jmenovaných látek a jejich poměru. Špenát je zeleninou, která má velice příznivý vliv na celkové zdraví člověka, protože dokáže usměrňovat a ozdravovat široký záběr životních funkcí.

Špenát v kuchyni
Špenát má široké uplatnění při přípravě pokrmů. V syrovém stavu se hodí do salátů, předkrmů a pod., vhodnější jsou v tomto případě mladé a křehké listy. Tepelně upravený ho v našich zeměpisných šířkách známe především jako přílohu, výborná je i špenátová polévka nebo plněné špenátové rolky, nákypy, omáčky, omelety či pečivo se špenátem. Na jihu Evropy je velice oblíben v kombinaci s těstovinami nebo na pizzu, hodí se také např. do pokrmů z rýže, k různě upraveným masům, mořským plodům a pod. Díky své biologické výživnosti je špenát velice oblíben u vegetariánů a veganů, zejména kvůli bohatosti na minerály.

Ukázalo se, že špenát obsahuje tak vysoké množství biologicky aktivních látek, že je výhodnější ho konzumovat v menších dávkách a častěji, než nárazově ve vysokém množství, aby mohlo dojít k plnému vstřebání všech zdraví prospěšných látek.

Nezřídka se stává, že právě děti, pro které by pravidelná konzumace špenátu byla velkým přínosem v období vývinu, nemají příliš v lásce jeho chuť. To se ale často v dospělosti mění a i tací lidé mu časem doslova "přijdou na chuť" a stane se jejich oblíbenou potravinou.





další články seriálu Bylinky v akci



© 2005 – 2018 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.