Wellness: zaručený způsob, jak se cítit lépe

FiftyFifty, společenský magazín.
Wellness: zaručený způsob, jak se cítit lépe na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Wellness: zaručený způsob, jak se cítit lépe

FiftyFifty
Share

Wellness: zaručený způsob, jak se cítit lépe

seriál :: Wellness - prozíravá investice do zdraví

Pociťujete bolesti zad a kloubů nebo máte nadváhu? Naše problémy není zase tak složité vyřešit. Stačí si promluvit o našich drobných tělesných nedostatcích s odborníky a následně zvolit vhodnou pohybovou aktivitu - pravidelné a cílené cvičení. Je prostě nutné začít přemýšlet, jak si alespoň trochu "zkomplikovat" život pro naše dobro.

Každý jedinec musí dodržovat určitá pravidla zdravého způsobu života: pečovat o svůj zdravotní stav, vytvářet dokonalou protistresovou prevenci a tím i současně bojovat proti civilizačním chorobám.

Proč bychom se měli hýbat

Varováním by pro nás měl být nejenom hojně rozšířený zvýšený krevní tlak (za hypertenzi jsou považovány hodnoty krevního tlaku vyšší než 140/90 mm Hg), ale i běžné infarkty před 30. rokem, náhlé mozkové příhody, cukrovka, častý výskyt degenerativních změn kloubů (hl. artrotické změny kyčelních a kolenních kloubů) atd. Můžeme si za to většinou sami. Příčinou je stres, špatná životospráva, zvýšená pracovní aktivita a nedostatek pohybu.

Tyto okolnosti, ale i nutnost zlepšení vlastní vizáže a image, nás nutí se nad sebou zamyslet a hlavně něco se sebou dělat. Poohlédneme-li se ke zkušenějším sousedům, můžeme se vyvarovat počátečních problémů. Díky možnostem, které jsme v poslední době ze zahraničí získali, se k nám začíná dostávat to nejlepší. Již několik let se snažíme měnit mentalitu českého člověka a propagujeme životní trend zvaný WELLNESS na tuzemském trhu.

Mnozí čeští muži však nad svojí zdevastovanou tělesnou schránkou zlomí hůl již po třicítce a nespokojené ženy narušují rodinný rozpočet tím, že experimentují se zaručeně účinnými látkami a preparáty. Ty z nich bez práce a námahy mají v krátkém čase vytvořit filmovou hvězdu. Ale bohužel právě v tomto případě platí dvojnásob staré české přísloví, že bez práce nejsou koláče. Žádná dieta vám nezajistí postavu kýžených rozměrů a nevytvoří ruměnec na líčku. Zbytečně si ničíte zdraví a v lepším případě jen vyhazujete peníze.

Již nikdo nechce číst ani poslouchat, jak mu škodlivý cholesterol ucpává věnčité srdeční tepny, počítat si denní příjem a výdej kalorií nebo poskakovat podle televize, kde krásné cvičitelky tvrdí, že jedině hodinové skákání při hudbě je to pravé. Máte možnost si zajít do zařízení, kde vás odborně vyšetří a vytvoří vám program ušitý na míru. Podle něho budete týdny na sobě poslušně pracovat pod vedením odborníků, nebo si vybavíte vlastní domácí posilovnu a podle vyzkoušené metodiky se do toho pustíte sami.

Jak se cítit "well"

Pro začátek je nutné poradit se s odborníky: nechat si objektivně vyhodnotit váš zdravotní stav formou základní diagnostické prohlídky a důkladně si promluvit o cílených zdravotně-rekreačních aktivitách. Zapomenout se také nesmí na jídelní a pitný režim.

Každý by měl v úvodu získat nejenom objektivní obraz o svém aktuálním zdravotním stavu, ale i doporučení, jak do budoucna pozitivně změnit svůj životní styl. Na základě všech získaných údajů je zájemci vytvořen individuální cvičební a pohybový plán a v neposlední řadě i jídelní a pitný režim. Při následných konfrontacích s odborníky (opakované vyšetření je doporučené zhruba po třech měsících) najednou zjistíme, jak výrazně jsme se zlepšili. Zaznamenáme již sami při pohledu do zrcadla, jak se vypracovává naše povolené břišní svalstvo, a současně můžeme diagnostikovat i určité změny v souměrnosti naší postavy. Znaky svalové nerovnováhy jsou např. vychýlená postava do strany či posun ramen dopředu.

Nerovnováha je zapříčiněna nesouměrným zatěžováním, povolením svalových skupin, které k tomu mají tendenci (břišní, podlopatkové, sedací svaly atd.) a zkrácením svalových skupin (nejčastěji prsní a zádové svaly nebo horní trapézový sval).

Jak vyhodnotit vlastní váhu
Index BMI (Body Mass Index - index tělesné hmotnosti, nadváhy) vypočítáme jednoduchým vzorcem:
tělesná hmotnost (kg) : [výška(m) x výška(m)]
  * 20 - 24,9 - doporučená váha
  * 25 - 29,9 - nadváha
  * 30 - 40 - obezita
  * nad 40 - těžká obezita

Autor článku: Dr. Jan Hejma, prezident České Asociace Wellness a odborný konzultant pro Fitnessland.


Zdroj: Fitnessland.cz 



další články seriálu Wellness - prozíravá investice do zdraví



© 2005 – 2020 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.