Za život sníme šest slonů

FiftyFifty, společenský magazín.
Za život sníme šest slonů na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Za život sníme šest slonů

FiftyFifty
Share

Za život sníme šest slonů

Člověk prý sní za život asi sedmadvacet tun potravy. Odpovídá to zhruba váze šesti slonů. Co ale jíst? Mělo by nám to chutnat, protože podle nejnovějších teorií je potěšení z jídla stejně důležité jako složení toho, co máme na talíři.

Vhodné jídlo je stejně důležité jako užívání léků, možná důležitější. Výzkumy z posledních let odhalily více než tisíc přirozených látek obsažených v potravinách, které mohou mít léčebné a preventivní účinky. Dietologové, onkologové, specialisté na kardiovaskulární nemoci a další odborníci se začínají vracet k využití stravy jako léku. Dokonce se rodí i pojmenování tohoto způsobu léčby – nutrikologie.

PROTI RAKOVINĚ
Podle údajů amerického Národního institutu pro výzkum rakoviny by lidé mohli vhodnou stravou předejít asi šesti milionům případů nádorových onemocnění ročně. Stačilo by prý k tomu pět porcí ovoce nebo čerstvé zeleniny za den. Tuto teorii potvrzují výsledky sledování vegetariánů. Podle nich vegetariáni jen výjimečně trpí rakovinou jakékoli části trávicího ústrojí a minimálně se u nich objevuje rakovina prsu nebo prostaty. V asijských zemích, kde se lidé živí převážně rostlinnou stravou, je ohrožení těmito chorobami čtvrtinové ve srovnání s Evropou nebo USA.
Ovoce výrazně snižuje nebezpečí rakoviny hrtanu, hltanu, žaludku a plic. Zelenina je úspěšná především v boji proti rakovině úst, hltanu, žaludku a střev. Sója snižuje riziko rakoviny prsu už po třech měsících pravidelné konzumace. Účinné jsou i produkty, které se z ní vyrábějí: sýr, mléko, mouka.

NEVYVÁŽENÝ JÍDELNÍČEK
Lidské tělo je složitý chemický komplex. Ke správnému fungování proto potřebuje pestrý výběr látek. Jak potvrdil obsáhlý průzkum v jedenadvaceti zemích světa, spoustu nemocí si člověk způsobuje sám tím, že si jídelníček sestavuje nevyváženě a jednostranně.
Jak by tedy měl vypadat denní energetický příjem zdravého člověka? Z šedesáti procent by měl sestávat z ovoce, zeleniny a uhlovodanů (chléb, těstoviny, rýže). Třicet procent by měly tvořit tuky a zbylých deset proteiny hlavně z ryb, bílého masa a luštěnin.

ROSTLINY PŘEDEVŠÍM
Proč pouhých deset procent bílkovin? Lidský organizmus je stvořen k trávení rostlin a semen. Tomu odpovídají i zuby velmi podobné zubům lidoopů, kteří jsou v zásadě býložravci. Převážně rostlinné potravě je uzpůsobena i délka střev, která jsou mnohem delší než u masožravců, a také složení bakterií ve střevech. Navíc při trávení bílkovin vznikají v těle aminokyseliny, jejichž přebytek zatěžuje játra i ledviny, a ani střeva nedokážou všechny přijímané bílkoviny strávit bez potíží.

SÓJA LUŠTINATÁ

Existuje kolem deseti tisíc variet sóji. Jednoletá bylina z čeledi bobovité. Původem z východní Asie. V Japonsku a v Číně znají sóju už pět tisíc let. Nyní kulturní rostlina subtropů a teplých oblastí mírného pásma. Některé odrůdy se dají pěstovat i ve střední Evropě. V USA se začala pěstovat až ve čtyřicátých letech minulého století, dnes patří Spojené státy k největším producentům sóji na světě. Dorůstá maximální výšky 45 cm, téměř u země vyrůstají silné chlupaté lusky tři až sedm centimetrů dlouhé, s dvěma až čtyřmi kulovitými semeny. Květy bílé, světle fialové či růžové. Sója patří k nejdůležitějším olejodárným rostlinám.
Sója obsahuje 35 až 40 procent proteinů, proto v asijských zemích tradičně nahrazuje maso. Největším producentem sóji jsou USA, následuje Brazílie a Argentina.
Sója se používá k výrobě oleje, náhražek masa (tofu), jako sójová mouka do cukrovinek a pečiva, vyrábí se z ní sójové mléko, nezralá semena se užívají jako salát. V USA se složky sóji nacházejí ve více než 30 000 potravinářských výrobků.
Celé rostliny slouží jako krmivo pro dobytek, a to jak v sušeném, tak silážovaném stavu, nebo se používají jako zelené hnojivo.

JAK ZŮSTAT V POHODĚ
Odstraňte z jídelníčku potraviny, které vám způsobují potíže s trávením, nebo které nesnášíte.
Jezte potraviny bohaté na hořčík a vitaminy skupiny B, které mají uklidňující účinek. Například mandle, ořechy, sójové výrobky či rýži.
Nedopřávejte si příliš proteinů ani sladkostí. V konečném efektu zvyšují pocity deprese.
Jezte ryby alespoň třikrát týdně. Dodávají tělu nezbytné mastné kyseliny (omega-3).
Omezte potraviny, které uvolňují histamin: uzeniny, sýry, jahody, čokoládu, vepřové maso.
Jezte potraviny bohaté na cholin, podporují syntézu acetylcholinu, což je nervový přenašeč důležitý pro fungování mozku a paměti. Je obsažen v arašídech, játrech, rajčatech, květáku, salátu, celozrnném pečivu, bramborách, banánech, pomerančích nebo vejcích.


Zdroj: 100+1






© 2005 – 2019 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.