Trápí vás vysoký cholesterol? Jezte luštěniny

FiftyFifty, společenský magazín.
Trápí vás vysoký cholesterol? Jezte luštěniny na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Trápí vás vysoký cholesterol? Jezte luštěniny

FiftyFifty
Share

Trápí vás vysoký cholesterol? Jezte luštěniny

Máte rádi čočku? Pokud chcete zůstat zdraví, měla by se na vašem talíři objevovat častěji než jen o novoročním obědě. Potvrdily to vědecké výzkumy.

Trápí vás vysoký cholesterol? Jezte luštěninyzoom

Výsledky studie kanadských vědců ukázaly, že jedna denní dávka (3/4 šálku) luštěnin účinně snižuje hladinu škodlivého LDL cholesterolu. Již po třech týdnech „luštěninové diety“ klesl tento cholesterol o 5 procent. Pokud vám lékař oznámil, že zrovna ve vaší krvi koluje nadměrné množství cholesterolu, pak by fazole, čočka, cizrna, hrách a další příbuzné plodiny měly tvořit pravidelnou součást vašeho jídelníčku.
 

Co zjistili vědci

 Se zvyšující se hladinou LDL cholesterolu roste riziko chorob srdce a cév. Pokud se vám tedy podaří, třeba díky luštěninám, škodlivý cholesterol snížit, můžete se vyhnout například srdečnímu infarktu nebo cévní mozkové příhodě (mrtvici).
 Příznivý vliv luštěnin na zdraví srdce se výrazněji projevuje u mužů. Oproti ženám prý mívají horší stravovací návyky a v důsledku toho i vyšší hladinu cholesterolu. Proto dokážou ze zařazení luštěnin do jídelníčku vytěžit více.
 Luštěniny představují jeden z nejvíce nedoceněných zdrojů bílkovin. Jako zásobárna bílkovin jsou vhodné i pro sportovce. Obsahem vlákniny velmi prospívají střevům.
 

Šoulet a spol. uzdravují

Experti se shodli, že luštěniny by se měly stát součástí každodenního jídelníčku. Zde je několik tipů na pokrmy, které byste si mohli oblíbit:
  čočka nakyselo – tradiční český (nejen) novoroční oběd,
  hrachová kaše,
  čočková polévka,
  šoulet – židovské jídlo připravené z luštěnin, krup a koření,
  hummus – kaše či pomazánka z mačkané cizrny, tradiční arabská pochoutka,
  mexický salát s tuňákem a fazolemi.
Luštěniny lze přidávat do těstovin, polévek i salátů.
 

A co plyny?

Zatímco odborníci na výživu pěli chválu na skvělé zdravotní účinky luštěnin, někteří z účastníků studie si stěžovali na žaludeční a střevní obtíže. Nadýmání, plynatost, zácpu nebo průjem přisuzovali právě konzumaci luštěnin. Jejich stesky už odborníci nekomentovali.


Zdroj: U lékaře.cz  
Autor článku: Ing. Mgr. Hana Horáková






© 2005 – 2019 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.