Skrytá rizika aktivní dovolené

FiftyFifty, společenský magazín.
Skrytá rizika aktivní dovolené na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Skrytá rizika aktivní dovolené

FiftyFifty
Share

Skrytá rizika aktivní dovolené

Plánujete letos zasvětit prázdniny pohybu? Pak nezapomeňte po prohlídce sportovní výbavy zkontrolovat i svou fyzickou kondici. Počítejte také s tím, že možná bude potřeba pořídit novou větší lékárničku. Pouze s černým uhlím, teploměrem a repelentem tentokrát nevystačíte.

Skrytá rizika aktivní dovolenézoom

Aktivní dovolenou si pečlivě naplánujte, včetně sportovního proviantu. Tím spíš, pokud jste rekreační sportovec typu – v zimě na hory, v létě na vodu. Laxnost by se vám mohla zle nevyplatit. Zde je pár organizačních tipů, které byste před dovolenou rozhodně měli vzít v potaz.

Klaďte si reálné cíle

Určitě nevyrážejte za pěší turistikou do Alp či Pyrenejí, když pro vás byla donedávna symbolem velehor Vysočina. Raději zvolte lokaci v české kotlině – co třeba Krkonoše nebo Šumava? Taková dovolená vás vyjde výrazně levněji než v cizině, takže pokud vás lezení po kopcích přestane po pár dnech bavit, můžete se přesunout za rekreací do údolí a nebudou vás tolik trápit výčitky, o jaký adrenalin v horách jste svou leností či neschopností přišli – můžete se k nim vrátit kdykoli později, třeba jen na víkend. Anebo naopak, pokud vás brázdění kopců chytne, můžete hned po návratu vesele připravovat expedici do Alp.

Svoje zdraví si řádně pojistěte

Ani zničení sebemodernější výbavy vás nevyjde tak draho jako víceméně běžná nehoda typu zlomená noha, otřes mozku, natož úraz typu pochroumaná páteř či kolaps z vyčerpání. Počítejte s tím, že se vám to může stát, předvídejte nebezpečné situace a mějte k dispozici řešení. To nejzákladnější je pořádné cestovní pojištění. A i když plánujete vyrazit v cizině na kolo jen sporadicky, stejně si raději zařiďte i pojištění léčebných výloh. Pamatujte, že pro rekreační cyklisty začínají extrémní sportovní podmínky mnohem níže, než u zkušených sportovců s pořádnou výbavou a fyzickou kondicí.

Když se stane úraz

Hodně vám pomůže už to, že ho budete předvídat. Nejenom že si pečlivě naplánujete trasu, ale budete s sebou mít i krabičku první pomoci – s nejdůležitějšími zdravotními potřebami. Hodí se vám obinadlo, kterým snadno znehybníte namožený sval či pochroumanou končetinu. A určitě nezapomeňte na účinný prostředek, který vás zbaví případného otoku. Například Dolgit – volně prodejný lék ve formě gelu či krému – přinese úlevu zchlazením, zároveň urychluje regeneraci tkání a pomáhá při vstřebávání krevních podlitin.

Riziko úrazu je také hlavní důvodem, proč by člověk neměl vyrážet za sportem sám – obzvlášť do volné krajiny a zejména v cizině. Nabitý telefon s kontakty na místní záchranáře či pohotovost by měl být rovněž samozřejmost.

Sport a výživa

Lidé, kteří se hýbou, mají tendenci podceňovat životosprávu. Ráno se nacpou k prasknutí, protože je přece čeká ohromný fyzický zápřah. Jenže tělo pak jede paradoxně na poloviční plyn, protože má spoustu práce s trávením potravy. Výsledkem je, že se víc potí, píchá je v boku a vůbec se jim těžko dosahuje maximálních výkonů – i v malém kopci se zadýchají a když přijde opravdový stoupák, jsou u konce sil. Myslete na to a snažte si energii rozvrhnout do celého dne. Nebudou vám tolik hrozit problémy s pálením žáhy, nadýmáním, zácpou či naopak průjmem. Každopádně si sebou pro jistotu přibalte léky, které vám možné komplikace usnadní. Takovým ideálním prostředkem je například volně prodejný lék Ranisan 75 mg nebo Loseprazol, který je určený právě ke zmírnění potíží při pálení žáhy, žaludeční nevolnosti nebo žaludečnímu překyselení. Jejich velkou výhodou je že zabírají a poskytují úlevu velice rychle – v řádu minut – a účinek přetrvává mnoho hodin.  

Hodně vám také pomůže pravidelný pitný režim. Pozor: nejen alkohol ale ani energy drinky se nepočítají do pitného režimu – doplňují energii, ale současně působí močopudně, takže jen s nimi při sportování rozhodně nevystačíte. 3 litry neperlivé vody během celodenního výletu je naprostý základ!






© 2005 – 2021 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.