Pijete a kouříte? Jezte jablka a papriky!

FiftyFifty, společenský magazín.
Pijete a kouříte? Jezte jablka a papriky! na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Pijete a kouříte? Jezte jablka a papriky!

FiftyFifty
Share

Pijete a kouříte? Jezte jablka a papriky!

Lidé, kteří jedí hodně ovoce a zeleniny, pomáhají svému zdraví mnoha způsoby. Američtí vědci nedávno zjistili, že i lidé s velmi nezdravým způsobem života, silní kuřáci a milovníci alkoholu, mohou profitovat z ochranného vlivu čerstvé rostlinné stravy.

I alkoholici a kuřáci mají jíst jablka a mrkev
Lidé, kteří nezřízeně holdují alkoholu a cigaretám, vystavují svá ústa a krk mnoha škodlivým látkám zároveň. To se může projevit mimo jiné zhoubným nádorem v této oblasti – souhrnně se tyto nádory typické pro kuřáky, ale také alkoholiky, nazývají „nádory hlavy a krku“. Právě na tyto nádory se zaměřili američtí vědci a zkoumali, zda ovoce a zelenina může uplatnit své ochranné vlivy i u nádorů způsobených škodlivinami opravdu těžkého kalibru.

Ochrana proti nádorům - zelenina, ovoce a luštěniny?

V rámci studie bylo prozkoumáno téměř půl milionu Američanů ve věku od padesáti let výše. Tito lidé byli sledováni po více než čtyři roky a za tu dobu se u zhruba osmi set z nich rozvinul některý ze zhoubných nádorů hlavy a krku. Ukázalo se, že nejmenší riziko rozvoje těchto nádorů mají právě lidé, kteří spořádají nejvíce ovoce a zeleniny. Tato jednoznačně zdravá strava chránila před nádory a hlavy a krku dokonce i ty výtečníky, kteří své ovocné přesnídávky prokládali cigaretou a skleničkou něčeho ostřejšího.

Které ovoce je nejzdravější?

Ze širokého spektra druhů ovoce a zeleniny se některé druhy ukázaly jako největší ochránci před zmíněnými zhoubnými nádory. Mezi zeleninou byla nejužitečnější konzumace paprik, rajčat a mrkve. Z ovoce nejvíce ochrany poskytly jablka, nektarinky, broskve, švestky, hrušky a jahody. Kromě ovoce a zeleniny dokázaly před rakovinou ochránit také luštěniny – především fazole a hrách.

Jak velké množství zeleninové či ovocné stravy bychom měli spořádat, aby se na nás projevil jejich ochranný účinek? Ve zmíněné studii byli mezi nejvíce chráněné účastníky s největší spotřebou čerstvé stravy zařazeni lidé, kteří denně zkonzumovali tři až čtyři porce ovoce nebo zeleniny. Na druhém pólu se pak octli ti, kteří denně snědli pouze jednu porci ovoce či zeleniny, nebo dokonce ještě méně.

Jak funguje zelenina

Drobná vada na kráse celé studie je v tom že vědcům se stále nepodařilo přijít na to, jakým mechanismem účinkuje rostlinná strava proti rozvoji nádorů hlavy a krku. Zatím se tudíž nedá dělat nic jiného než důvěřovat statistice a jít si do nejbližšího obchodu zakoupit několik kilogramů ochranné stravy.

Zdroj: Odvykání kouření.cz  






© 2005 – 2019 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.