Nebraňte se smutku při ztrátě blízkého člověka

FiftyFifty, společenský magazín.
Nebraňte se smutku při ztrátě blízkého člověka na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Nebraňte se smutku při ztrátě blízkého člověka

FiftyFifty
Share

Nebraňte se smutku při ztrátě blízkého člověka

Ztráta blízké osoby znamená pro člověka velkou ránu. Každý člověk se ale s touto situací vyrovnává jinak. Někdo se uzavře do sebe, jiný se ponoří do práce, aby zapomněl. Mnoho lidí ale začne trpět depresemi. Jak se tato deprese projevuje a jak se jí lze bránit?


Deprese je reakcí

Ztráta blízké osoby vrhá člověka do situace, kterou zatím ještě nepoznal. Člověk cítí beznaděj i osamocení a doléhá na něj mnoho různých, často velmi silných pocitů, které si ale mohou i vzájemně odporovat. Mezi nejčastější patří smutek, neklid, strach o budoucnost, prázdnota, bezradnost, hněv, pocit viny, že jsme neudělali vše, co bylo v našich silách, zlost a někdy i pocit méněcennosti.

Žal a smutek, které člověk prožívá, jsou přirozenou reakcí organismu, který se tak snaží vyrovnat s bolestnou událostí. Když ale tyto stavy trvají delší dobu, mohou se někdy vyvinout až v depresi.

Reaktivní deprese

Deprese, která se vyskytuje u lidí, kteří v nedávné době ztratili osobu sobě blízkou, se nazývá reaktivní. Na rozdíl od tzv. endogenních depresí, kdy je příčinou porucha chemických procesů v mozku, je reaktivní deprese vyvolána reakcí na nějakou stresovou událost, v tomto případě smrt.

Člověk při ní vykazuje stejné příznaky jako u jiných depresí, tedy zhoršení nálady, pocity beznaděje, strach a ztrátu zájmu o své okolí, jídlo a koníčky. Typicky se vyskytuje zejména u starých lidí, kteří ztrátou svého životního partnera přišli jakoby o část sama sebe. Tito lidé se pak cítí jakoby zmítáni sem a tam, protože se u nich náhle může namísto smutku objevit i zcela nečekané veselí. Čas zármutku proto někteří přirovnávají k jízdě na horské dráze. Tak rychle a překotně se totiž tyto protikladné pocity střídají.

Jak z toho ven

Důležité je si nejprve uvědomit, že smrt bohužel zvrátit nelze a že se budeme muset se ztrátou blízkého člověka nějak vyrovnat. Dobré je vzpomínat na to hezké, co jsme s ním prožili, a přestat se utápět v žalu. Vhodné je také najít si nějaké nové rozptýlení, ne však alkohol, a vrátit se ke starým koníčkům a zájmům. Pomoci může také o problému mluvit s přáteli, s rodinou a v případě, že ani toto nepomůže, je třeba navštívit psychologa či psychiatra. Ten díky svým zkušenostem dokáže najít účinnou léčbu deprese, ať již se jedná o psychoterapii, či užívání různých antidepresiv, a vrátit člověku znovu chuť do aktivního života.

Cesta zpět ale někdy může být nesmírně dlouhá a těžká. A právě proto je tím, co na této cestě bude člověk nejvíce potřebovat, trpělivost, vytrvalost a umění všemu dopřát náležitý čas.


Zdrtoj: Psychické zdraví.cz 






© 2005 – 2020 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.