Kolena trpí nejvíc

FiftyFifty, společenský magazín.
Kolena trpí nejvíc na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Kolena trpí nejvíc

FiftyFifty
Share

Kolena trpí nejvíc

Přichází jaro a řada lidí se snaží něco se sebou udělat. Zhubnout a dostat se do formy. Nese to s sebou i poměrně značná rizika, která si jen málokdo uvědomuje.

Podle statistik si občasný sportovec způsobí ročně průměrně dvě zranění, která mají často za následek pracovní neschopnost. Celá čtvrtina těchto sportovních úrazů jsou zranění obnovená. Lidé se totiž většinou věnují vybraným typům aktivit, které jim vyhovují. A protože tělo není trénováno a zatěžováno průběžně, poškodí se vždy nejnamáhanější oblast, která z času na čas zažije zvýšenou zátěž. Největšímu riziku jsou vystaveny klouby, svaly a šlachy. Nejhůře jsou na tom kolena. Jak uvádějí statistiky, třetinu všech chronických potíží způsobených sportem tvoří právě problémy s kolenním kloubem.

Mezi nejčastější příčiny zranění kolena patří tvrdé povrchy a nevhodná obuv. Nemusí vyvolat přímo akutní potíže, ale stačí potíže chronické. Trvalá bolest a snížená pohyblivost, takzvané běžecké koleno odborně nazývané patelofemorální syndrom. Problém se vyvíjí dlouho a stupňuje se, takže si člověk zpočátku obvykle ani nevšimne, že je něco v nepořádku. Až jednoho dne koleno rozbolí a začne v něm praskat a lupat. Běžeckým kolenem netrpí jen vrcholoví, případně sváteční běžci. Stejně tak si je může člověk vypěstovat fotbálkem hraným jednou týdně.

Po problémech s kolenem patří k nejčastějším zraněním občasných sportovců natržené svaly. Ohlašují se den až dva po pohybové aktivitě, větší natržení už po několika hodinách nebo po pár desítkách minut. Při menším narušení svalu se vytvoří mikroskopické trhlinky svalových vláken. Stačí jich několik, aby sval bolel. Zranění se zahojí, svalová vlákna se pospojují. Při větším rozsahu může sval zůstat méně pohyblivý. Příčinou takového zranění bývá namáhavé cvičení po delším období klidu a především nedostatečné rozcvičení, při němž se mají svaly zvolna zahřát, natáhnout a připravit na zátěž.

Kromě kloubů a svalů jsou ohroženy také šlachy. Tenisový loket je dnes už pojmem a Achillovu šlachu zatěžují především cyklisté, ale také tanečníci a běžci. Jak se těmto rizikům vyhnout nebo je alespoň zmenšit? Rozcvičovat se. Neběhat po asfaltu v sešlapaných teniskách. A především nesnažit se lámat rekordy.


Zdroj: 100+1






© 2005 – 2018 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.