Když tělo volá po zahřátí, sáhněte po polévce

FiftyFifty, společenský magazín.
Když tělo volá po zahřátí, sáhněte po polévce na FiftyFifty.cz. Články, recenze, povídky, stále nové soutěže, hry, horoskopy na týden atd.
Magazín pro ženy i muže > Když tělo volá po zahřátí, sáhněte po polévce

FiftyFifty
Share

Když tělo volá po zahřátí, sáhněte po polévce

Teplé jídlo bývá v zimě první věcí, na kterou se těšíme po příchodu z mrazivého prostředí. Přirozená potřeba těla načerpat v zimě co nejvíc energie na ochranu před působením chladu se dá uspokojit například polévkami.

Když tělo volá po zahřátí, sáhněte po polévcezoom

Polévka je grunt…

Hustá domácí polévka, do které dáte čerstvou zeleninu a libové maso, dobře zasytí a dodá tělu vitamíny i minerály. Punc zdraví jí dodáte, pokud k zahuštění použijete strouhané brambory nebo luštěniny místo tučné smetany a mouky.


Do vývaru patří kvalitní maso

Jednou z nejvýživnějších a nejzdravějších polévek je vývar. Při přípravě můžete sáhnout téměř po jakémkoliv druhu masa – hodí se kuřecí, slepičí, hovězí i rybí maso.
 Na silný kuřecí vývar vyzkoušejte skelety a křídla. Tělu dodají bílkoviny, vápník a vitamíny skupiny B.
 Hovězí vývar je bohatší na železo a získáte z něj víc vitamínu A. Nevíte si rady s výběrem masa? Hovězí bok, žebro nebo hrudí budou správnou volbou.
 Rybí vývar, který se běžně připravuje ze skeletů a hlav ryb s bílým masem, bude bohatý na bílkoviny i jód.

Bez ohledu na to, jakou variantu zvolíte, mají vývary mnoho společného. Veronika Hanzlíková, výživová poradkyně, s nadsázkou tvrdí: „Bez vývarových polévek by nebyl život.“ Současně dodává: „Vývar, ať už masokostní, nebo zeleninovoluštěninový, doplní nejen životadárnou vodu, ale také mnoho minerálních látek a bílkovin. Z masa současně získáváte i dostatek tuků. Do zeleninovoluštěninových vývarů zdravé tuky doplňte na konci vaření nebo na začátku orestováním zeleniny, například na olivovém oleji. Polévky nám pak přinesenou nejen živiny, ale i teplo a pocit sytosti. Prostě patří mezi jídla, která nás takzvaně postaví na nohy. V zimě i v období rekonvalescence. Důležité jsou také pro děti, těhotné a kojící ženy.“


Luštěniny vždy při ruce

Stranou nezůstanou ani vegetariáni – i zeleninový vývar je bohatý na vitamíny a stopové prvky. Chybějící bílkoviny se dají snadno načerpat z jiných polévek a zimnímu jídelníčku může vévodit třeba fazolová. Díky široké nabídce fazolí můžete vařit spoustu variant této výživné a syté polévky.
  Nakupte si do zásoby také další luštěniny, například čočku, hrách nebo cizrnu, abyste je mohli při vaření polévek střídat i kombinovat.
  Pokud do polévky přidáte některé ze zahřívacích koření, jako je zázvor nebo kurkuma, budete mít ideální zimní pokrm.
 

Jednoduše a zdravě

Kouzlo vývaru a polévek obecně spočívá i v tom, že všechny látky z jednotlivých ingrediencí se během vaření uvolňují do vody a pro tělo jsou pak velmi dobře vstřebatelné. Výhodou je také jednoduchá příprava, na kterou potřebujete jen jeden hrnec a vařečku. :-)


Autor: Mgr. Petra Kováčová
Zdroj: U lékaře.cz 






© 2005 – 2019 Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu provozovatele zakázáno.